Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim onder winkelpersoneel in 2015 met meer dan 30 procent gestegen tot een gemiddelde van 5,9 procent (Bron: NOS) . Werknemers hebben te maken met zware druk door wegblijvende klanten en een onzekere toekomst. Dat blijkt uit het landelijke onderzoek Verzuim Retail 2015 van arbodienstverlener Capability.
Het verzuim in de winkelsector ligt een stuk hoger dan het landelijke CBS-gemiddelde van 3,5 procent. “Veel mensen komen wel de winkels binnen om producten te bekijken, maar bestellen vervolgens via internet”, zegt Titus Kramer, directeur van Capability, dat bij ruim 8000 bedrijven de arbodienstverlening uitvoert. “Men kan de deal niet afmaken en dat geeft de verkoper steeds vaker een onbevredigd gevoel.”
Ook het ontbreken van een baangarantie en verveling zouden bijdragen aan een hoger verzuim: hoe minder klanten, hoe minder het personeel te doen heeft.
Minder ziekteverzuim op het hoofdkantoor
Opvallend zijn de grote verschillen tussen de hoofdkantoren van ketens en de winkels zelf. Op het hoofdkantoor ligt het ziekteverzuim gemiddeld op 3,1 procent, een stuk lager dan in de winkels.
Jeroen Schothorst, bestuursvoorzitter van de McGregor Fashion Group, herkent het grote verschil in verzuim. “Ook wij zien dat het verzuim in de filialen een stuk hoger ligt dan op het hoofdkantoor.” McGregor heeft 150 winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje.
Terugdringen verzuim
Hoe ga je als medewerker of als leidinggevende om met zaken als verveling? Hoe zorg je dat je toch gemotiveerd blijft als er minder klanten zijn? Of ervaar je juist veel extra druk doordat hetzelfde werk gedaan moet worden met veel minder collega’s?
Psychopraktisch is gespecialiseerd in dit soort vraagstukken. Als A&O psycholoog help ik al vele jaren, medewerkers, MKB- ondernemingen en organisaties, om weer nieuwe energie en plezier in het werk te vinden. Meer weten? Neem gerust contact op.