Burn-out begeleiding in mijn praktijk

Burn-out behandeling primair onderwijs

Ik krijg geregeld de vraag hoe ik als psycholoog kan helpen bij burn-outklachten? Als antwoord hierop deel ik graag een praktijkvoorbeeld van Juf Anouk*, een jonge gedreven groepsleerkracht in het primair onderwijs, die succesvol is hersteld van burn-out klachten.

Juf Anouk’s Verhaal

Anouk is een jonge vrouw van 35 jaar, getrouwd en moeder van 2 jonge kinderen. Haar klachten begonnen allemaal toen Anouk een andere duo-collega kreeg. Het samenwerken met deze nieuw collega verliep anders en minder soepel dan ze gewend was. Anouk was gewend om samen met haar collega haar lessen heel zorgvuldig voor te bereiden en ook zorgden ze er samen voor dat alle rapportages en overige taken allemaal perfect klopten. Haar nieuwe collega was echter minder nauwgezet en hanteerde een wat meer improviserende werkstijl. Anouk kon hier maar moeilijk mee omgaan, ze werkte langer door om de lessen toch goed voor te bereiden en ook in de avonden en weekenden pakte ze steeds vaker haar laptop. De samenwerking verliep door de onderlinge verschillen steeds moeizamer en dit gaf Anouk veel extra spanning.

Anouk werd thuis en op het werk steeds stiller, ze werd kortaf naar haar eigen kinderen- en die in de klas. In het weekend had ze geen zin meer om leuke dingen te doen met het gezin, en Anouk sliep slecht. Gesprekken hierover met de locatiedirecteur en collega’s hielpen ook niet echt. Zij gaven aan dat ze zich minder druk moest maken, minder perfectionistisch moest zijn. Maar hoe ze dat moest doen, dat konden ze haar niet echt vertellen. Uiteindelijk ging het niet meer, op een ochtend lukt het Anouk niet meer om uit bed te komen en heeft ze zich ziekgemeld.

De Weg naar Herstel

Juf Anouk werd naar haar ziekmelding door de casemanager doorverwezen naar mijn praktijk. In de begeleiding hebben we vooral met de ACT-methodiek gewerkt. Deze richt zich op het veranderen van gedrag, aanleren van nieuwe/andere manieren om met situaties om te gaan. Ik heb met Anouk gewerkt aan haar perfectionisme en de daaronder liggende angst; om fouten te maken, en de mogelijke negatieve reactie hierop van anderen. Ik heb Anouk kunnen leren, om anders om te gaan met deze angst. Ook hebben we samen geoefend met het toepassen van assertiever gedrag. Ze heeft geleerd zich sneller uit te spreken, bijvoorbeeld als als ze het ergens niet mee eens is.

Tijdens de burn-out begeleiding hebben we tevens aandacht besteed aan het geleidelijk opbouwen van haar belasting. Van het oppakken van kleine huishoudelijke taken, wandelingetjes en plannen van bezoekjes, kopjes koffie op school, tot bezoekjes in de klas.

Terug naar het klaslokaal

Na zes weken is Anouk gestart met re-integratie in het klaslokaal. Aanvankelijk voor een uurtje, als ondersteuner van een ervaren collega. Gevolgd door een geleidelijk uitbreiding in uren en taken. Vijf maanden nadat Anouk is uitgevallen heeft ze haar taken volledig hervat. Het werken met haar duo collega verloopt nu goed. Anouk voelt zich veilig en geeft goed haar mogelijkheden en voorkeuren aan, dit positieve effect werkt ook door in haar privéleven.

Het traject heeft haar veel nieuwe inzichten en handvatten opgeleverd, waardoor ze met plezier en energie aan het werk is. En verwacht mag worden dat ze haar werk nog lang met veel plezier kan blijven doen.

Ontdek jouw mogelijkheden voor herstel

Ik sta klaar om ook jou te ondersteunen bij je herstel. Of je nu een leerkracht bent die met burn-out klachten worstelt of dat je werkt in een compleet andere branche. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe ik jou kunnen helpen. Of plan nu direct een vrijblijvend intakegesprek, je kunt dan binnen een week terecht.

* Anouk is niet haar echte naam